Multi din cei care m-au auzit vorbind asa frumos despre Johannis s-au intrebat de unde atata sustinere pentru un strain, si de ce vreau un presedinte strain. Le-am povestit si lor ce mi-au spus parintii mei despre nemti. Am mai povestit despre pataniile familiei tatalui meu, basarabeni refugiati in Banat in 1946. In acea perioada, multi dintre sasii din Romania au fugit in Germania de frica rusilor. Bunicii mei cu cei 8 copii s-au instalat in Banat in casa unei astfel de familii. La cateva luni, familia de nemti, 6 persoane, s-a intors, pentru ca in Germania pustiita de razboi nu umblau caini cu covrigi in coada. Pana in 1951 au locuit cu totii in aceeasi casa. Uniti in suferinta, nu a contat ca “nemtii” vopsesc ouale in rosu la doua saptamani distanta, ca vorbesc intre ei in alta limba, sau alte cele. S-au gospodarit impreuna, claie peste gramada, si nu s-au certat niciodata. Desi nu se cunosteau foarte bine, vedeti doar ca ma refer la ei ca la sasi, desi erau de fapt svabi.
In 1951 a venit peste ei noaptea de cosmar a deportarii in Baragan, cu domiciliu fortat obligatoriu, in camp, intre 4 tarusi uniti cu sfoara. Erau oameni de toate natiile, din Banatul multicultural : bulgari, sarbi, nemti, romani, maghiari. O parte dintre deportatii mai norocosi au fost tinuti in gazda de catre familiile de tarani romani din zona, printre care si familia mamei mele. Si au fost pusi la munca, fiecarei natii dandu-i-se cate ceva de lucru, la gradini si zarzavaturi erau nemtoaicele, oltencele si basarabencele, basarabenii oltenii si maghiarii sapau santuri pentru irigatii si gradini, nemtilor revenindu-le ingirjitul porcilor si gainilor, macedonenii (aromanii) se ocupau de oi, iar romanii banateni si sarbii la camp.
Nemtii i-au uimit pe toti cat de curat puteau intretine la porci, si cum au reusit sa dreseze porcii sa isi faca nevoile intr-un loc anume, in partea opusa a zonei unde era mancarea si apa. In toata truda si tot chinul lor, isi adusesera civilizatia cu ei. Au fost impresionati de cat de inapoiati erau romanii din Baragan la care stateau in gazda unii dintre ei. Familia mamei, tarani cu 7 copii, nu murea de foame, erau destul de instariti, aveau de-ale gurii. In schimb, prinsi cu truda campului si a gospodariei, lasau arta culinara pe ultimul loc. Copiii mancau untura pe paine la micul dejun. Mama imi povesteste cum pe doua nemtoaice le-a bufnit plansul cand i-au vazut. Si si s-au pus pe treaba, toata arta culinara nemteasca a fost pusa in valoare si transmisa taranilor de pe Baragan, care au fost invatati sa faca lebar, toba, carnati de toate felurile, piftie, costita afumata si chiar si prajituri. Si incet-incet si-au reinjghebat cu totii gospodarii, si case din chirpici.
In 1956 s-a terminat nebunia cu domiciliul fortat obligatoriu. Nemtii se pregateau sa mearga inapoi la casele lor. Iar neamtul Jacob Renner, gazda lor din Birda, s-a dus la bunicul si l-a indemnat sa se intoarca si familia de basarabeni cu ei : “Cum am trait atatia ani acolo in buna intelegere in aceeasi casa, om mai trai iar, Haralambie !“. Bunicul insa era multumit de gospodaria injghebata in Baragan si a ales sa ramana, se saturasera de pribegie, si de plecat, ar fi plecat inapoi doar in Basarabia, dar dupa plecarea rusilor. Ce interes ar fi avut acest svab sa isi puna casa la dispozitie unor “venetici” in afara de omenie?
Ani mai tarziu, o sora de-a mamei a stat in gazda la Lugoj, la o nemtoaica, urma liceul economic. Taranca apriga cu pielea maslinie din Baragan a invatat toata arta culinara a nemtoaicei, si placerea de a avea o gospodarie care se invarte dupa soare. Cand s-a intors acasa, a invatat-o si pe mama tot ce “a furat” de la gazda. Ce mai mese puneau ele impreuna de sarbatori, ce mai prajituri si torturi faceau !
Anii au trecut, iar regimul ceausist a vandut populatia germana RFG-ului, si pe evrei Israelului. Dupa 1989 multi au emigrat in Germania. Colegii de liceu ai tatalui meu isi fac vacantele in Romania, ne-au vizitat de cateva ori. Vin in fiecare an la Timisoara la o intalnire cu toti fostii liceeni care au ramas in viata. Din cei 3-400 000 de nemti au mai ramas acum mai putin de 10%.
VASILIU MIRCEA PAUL said:
Îmi permit un comentariu foarte lung pentru a constata rădăcinile anti-germanismului nostru de hrubă.
Const. Kirițescu „Istoria războiului pentru întregirea României” Ediția II Pag.329 (Ediția III a apărut în 1989 – on purpose)
La nord, divizia 51 austroungară, eşind în sfârşit din defileul de la Ţânţarul, începe înaintarea în şesul Bârsei şi ocupă Codlea. Frumosul şi bogatul sat, care face corespondenţilor de războiu germani impresia unui târguşor rupt din Thuringia şi transportat la poalele Carpaţilor, este din nou în mîna duşmanului. Populaţia săsească primeşte pe Unguri şi pe Germani cu urale; fetele le aruncă flori.
O ură de moarte împotriva Românilor stăpâneşte sufletele acestor practici şi bine hrăniţi stăpânitori ai bogăţiilor Ţării Bârsei. Căci ei sunt, mai presus de orice, oamenii privilegiilor. De cînd Andrei II, regele Ungurilor, a adus în veacul XIII pe coloniştii saşi din ţinuturile Rinului odată cu cavalerii teutoni, fondatori ai celor şapte Burg-uri, şi i-a stabilit pe pămînturile iloţilor valahi, ei s´au obişnuit a stăpâni neturburaţi de nimeni toate bogăţiile frumoasei ţări.
Codlea e tipul satului înfloritor săsesc, în care contrastul dintre sasul privilegiat şi acaparator şi Românul prigonit şi despuiat, apare mai evident decît oriunde aiurea. Ale Saşilor sunt proprietăţile mari şi productive, ale lor pădurile nesfârşite, ale lor păşunile grase cu vitele frumoase. Dar sus, în râpe şi văgăuni, sărăcăciosul cătun românesc, ca o prevestire fatală, îşi resfiră casele din ce în ce mai mult spre vale, îşi înmulţeşte sufletele şi pretinde dreptul său la bogăţiile pămîntului ţării. Curând, soarta Râşnovului vecin, cucerit paşnic de români, va ameninţa şi pe mândrii locuitori ai satului născut în jurul cetăţii dela Schwarzburg. Zeiden va deveni Codlea, după cum Rosenau a fost înghiţit de Râşnov.
Iată de ce fetele săsoaice presară flori în calea „fraţilor liberatori” şi aruncă priviri de sfidare, îmbătate de bucuria succesului, înspre cătunul din deal, unde lacrimi se şterg pe furiş şi pumni se strâng în tăcere. Va bate însă, peste puţin timp, şi ceasul biruinţei celei de veci. Atunci Saşii îşi vor potrivi pe buze un silit zîmbet prietenos faţă de Valahul dispreţuit, dar bălanele domnişoare din Codlea nu vor mai ieşi în rochii albe, ca să semene cu flori calea biruitorului…
Notă: la data publicării acestei ediții ”refăcută în întregime și mult adăogită”, sașii ardeleni erau cetățeni ai României Mari cu drepturi depline de 7 ani ! Mai trebuie precizat că cităm din SINGURA sinteză despre participarea țării noastre la Primul Război Mondial. În fine, Dl. Kirițescu NU era de profesie istoric, ci doctor în științe naturale, zoolog și profesor la liceul Sf. Sava. DAR ȘI ACADEMICIAN !!!
LikeLiked by 1 person
ITBogdan said:
Si cu toate astea, la referendumul din 1918, la Marea unire, sau mai precis la Marea secesiune, sasii, aceiasi care au iesit cu flori in fata “eliberatorilor”, au votat sa se uneasca cu Regatul Romaniei. Mai taqrziu cu cateva decenii, romanii i-au deportat la “munca de reconstructie in URSS” de unde foarte multi nu s-au mai intors. In 1946 le-au fost confiscate averile si au fost deposedati de drepturile civile, ba chiar marea lor majoritate dupa ce sa-au intors din Rusia din deportare sau din prizonierat, au fost deportati in Baragan. Ultima faza, drept multumire pentru prestatia lor civilizatoare, au fost vanduti pe valuta RFG-ului. Vanzarea nemtilor si a evreilor a fost o mare pierdere economica pentru Statul Roman.
LikeLike
Vasiliu Mircea Paul said:
Excelent ! N-am vrut să mai adaug și asta că ieșea prea-prea lung.
LikeLike
Teacher said:
Nu stiu din ce documente va inspirati insa svabii din Banat au sustinut in 1918 Republica Banateana, care era antiromaneasca, condusă de Otto Roth si dupa desfintarea acesteia au dorit o republică a lor. Spre norocul nostru Congresul de la Paris a interzis acest lucru. Abia în 1919, dupa ce Banatul a fost împărțit între România și Serbia, svabii au ales sa rămână credincioși noului stat român. Si referitor la deposedarea de averi si bunuri, va reamintesc ca s-a aplicat si romanilor nu numai germanilor. Deportati in Baragan au fost si romani, nu numai germani.
LikeLike
arakelian said:
eu as accentua o concluzie: sasii, svabii, nemtii, oricare ar fi, inca dau dovada de demnitate IN CIUDA tuturor greutatilor. Din asta sa invatam.
LikeLiked by 1 person
Pingback: In vizita la parintii romanilor din diaspora | lloopp
Pingback: De ce sunt increzator in administratia prezidentiala Klaus Johannis | lloopp
Pingback: Cinstea poate sa izvorasca si din zeama de struguri negri | lloopp