Articol scris pe 17 iulie 2014.

Poate te intrebi, ca multi cititori ai blogului, daca ne cunoastem personal. Nu ne cunoastem personal, sunt doar un blogger oarecare. Sper ca ti-a placut descrierea persoanei care poti deveni. Poate deveni realitate, depinde numai de tine. Generatia noastra, plus minus 5-10 ani poate schimba fata Romaniei in bine. Articolul a fost scris si pentru ei. Poti deveni unul din liderii acestei generatii. Poate te intrebi despre ce a fost vorba in articolul precedent? Am folosit ceva metode de motivare. O metoda fiind efectul Pygmalion. 

Pygmalion e un grec ce s-a rugat ca o statuie sa prinda viata indeajuns de mult incat s-a intamplat. Nu cred in astfel de lucruri la nivelul actual de tehnologie. Peste vreo cateva mii de ani, poate. Efectul Pygmalion pe mintea oamenilor se intampla in felul urmator. Se spune cuiva “esti mai bun de atat, iata ce poti face sa ajungi acolo” in loc de “esti praf, ai multe de facut”. Se acorda increderea ca se poate produce o schimbare in bine, si se da si o directie de urmat, pasi, etape. Cel care are nevoie de imbunatatire este ajutat pentru a atinge telurile, insa este treaba lui sa o faca. Daca cel care o spune crede cu adevarat si sprijina cu adevarat, iar cel care aude doreste, se intampla o evolutie in bine. Psihicul uman reactioneaza mai bine la stimuli pozitivi decat la cel negativ.

Am fost patetic, adica am folosit empatia. Am incercat sa am acelasi mod de persuasiune pe care l-ai incercat cu presedintele, ca tu crezi din tot sufletul ca va fi bine. Am cautat sa exprim lucruri care poate ca ne sunt comune, pentru a stabili un punct de plecare si dialog comun, la fel ca si tine. Marii oratori si lideri, asa au convins oamenii, apeland la sentimente si idealuri comune. Cauta pe youtube discursul “yes we can” al lui Obama, sau cel tinut in Polonia din 4 Iunie 2014. Nu am “facut misto” cand am vorbit despre oratorie.

Am pus accent pe aspectele pozitive ale tale, laudandu-le, vei fi mai inclinata sa le folosesti decat pe cele negative. Ti-am ridicat o “oda” despre frumusete, tinerete si inteligenta plus alte calitati si potential ca sa iti cresc increderea, pentru ca la fel ca orice femeie, ai mai mica incredere in tine decat ai de fapt capacitatea.

Ti-am vorbit despre lideri si valori. Un material bun turnat in sabloane proaste se va transforma intr-un produs slab. Mai ai timp sa te auto-definesti, si sa gasesti modele bune si de urmat. Nici presedintele, nici primul ministru, sau majoritatea politicienilor romani nu sunt modele bune. Valorile, principiile si etica noastra interna combinate cu alegerile facute in viata sunt ceea ce ne fac sa fim orinde pe o scara intre Hitler si Maria Tereza. Tu ce alegi sa fii pe aceasta scara?

Ti-am vorbit despre cerut ajutor de la comunitatea oamenilor de afaceri. Asa cum bine a scris cititorul nostru florin, comunitatea oamenilor de afaceri ti-ar spune “Un CFO (director economic, cumva echivalentul ministrului de finante) se duce la o intalnire cu un CEO (director general, cumva echivalentul presedintelui) pentru a dezbate un plan de afaceri. Si se duce fara cifre, fara ipoteze de lucru, fara tabele detaliate cu situatia actuala si cea preconizata pe fiecare din ipotezele aduse in discutie, fara nimic, Doar cu “asa cred eu ca e mai bine”. In mediul privat, acel CFO astazi si-ar bea linistit cafeaua la el acasa, intrucat ar fi somer. In lumea politica, acel CFO iese in presa cu diverse justificari, iar CTO spune despre CEO ca este un badaran.“. Orice project manager care s-ar duce la cel care finanteaza proiectul doar cu “asa cred eu ca va fi bine” are mari sanse sa ramana fara proiect, oricat de mic ar fi proiectul. O tara e ca o companie, insa daca o companie falimenteaza, mai e cum mai e, daca falimenteaza o tara, e jale. In spatele vorbelor frumoase, a idealurilor, a credintei ca totul va fi bine, e nevoie de planuri, strategie, resurse alocate eficient si cifre. Nu inteleg cum finantele publice, adica banii publici, ai mei, ai tai, si ai oricaror contribuabili pot fi secrete. Daca e ceva de ascuns, in fata presedintelui, e clar ca nu este de bine. Companiile listate la bursa au finantele publice, si sunt multe cu cashflow mai mare decat PIB-ul Romaniei.

Inca ceva, Romania nu se schimba in bine doar prin vorbe frumoase in cateva luni. Romania se schimba in bine prin actiuni concrete, strategii si proiecte pe termen scurt (5 ani) mediu (15 ani) si lung (30+ de ani). Prin munca de zi cu zi a cetatenilor care se duc la serviciu, respecta legile, isi platesc taxele, isi educa bine copiii, si asa mai departe. Nimeni venit pe cal alb nu poate pocni din degete “Sa fie bine, si sa nu fie rau”.

Colegul meu de blog Ovidiu si multi altii ca el, cred ca ai ales deja sa faci parte din masinatiuni politice murdare. Eu cred ca mai poti iesi de acolo. Timpul va dovedi cine are dreptate …

Urmatoarea parte este scrisa astazi, 11 august 2014

Multi se vor intreba cu ce drept si tupeu dau eu astfel de sfaturi unui ministru. Dreptul meu este acela de angajator, functionarii publici sunt angajatii cetateanului, iar contributiile mele lunare directe sau indirecte la bugetul statului acopera intre un sfert si jumatate din salariul unui ministru. Tupeul vine de la independenta obtinuta prin munca grea la privat. Altii cel putin la fel de multi se vor intreba ce efect are o astfel de abordare. Am mai facut asta, are efect doar daca cel caruia i se adreseaza isi doreste asta, si este meritul atat al celui care a crezut in schimbare, dar mai ales al celui care vrea sa se schimbe si o si face. Imi asum toate riscurile si dezamagirile, inclusiv riscul de a cadea in ridicol in ochii unora, experienta mi-a aratat ca am multe de castigat si nimic de pierdut. Altii mi-au spus ca am devenit patetic si am pierdut contactul cu realitatea, crezand ca prostul ca binele invinge. Ei nu, tocmai de aceea am o astfel de abordare, pentru ca binele nu invinge intotdeauna, ci trebuie invitat, cultivat, ocrotit si aparat cu toate fortele.

