Tags

Este momentul sa mai arunc un ochi si inspre ceea ce se intampla in afara granitelor. Trimit misionarul protestant in Prusia de Est, teritoriu aflat in componenta Poloniei, pentru a pregati terenul viitoarei anexari a provinciei care imi va uni cele doua provincii izolate una de cealalta. Convertind majoritatea populatiei la protestantism, religia statului prusac, populatia cucerita va avea un motiv mai putin de a privi noul guvern ca pe ceva complet strain. Apoi trimit spionul in Silezia, teritoriu aflat in componenta Austriei. Austria este principalul contra-candidat la rolul de unificator al teritoriilor germane, asa ca de aici ma voi astepta cel mai probabil la un atac, si este bine sa aflu cu un tur inainte pentru a-mi putea mobiliza trupele.https://i0.wp.com/i259.photobucket.com/albums/hh314/indy_14/eurasia-empiresmap.jpgAcum ca am o idee despre ce fac vecinii apropiati cei mai puternici ma pot gandi la comertul exterior si la diplomatie. Sunt doua tipuri de rute comerciale, cele pe uscat, cu vecinii cu granita comuna, si cea pe mare, cu vecinii care au porturi. La partea cu porturi sunt niste limitari, in functie de dimensiunea porturilor. Cu cat este un port mai mare, cu atat mai multe rute comerciale posibile. Este nevoie ca amandoi partenerii potentiali sa aiba rute disponibile pentru ca sa aiba loc comertul. Asa ca in primul rand caut sa inchei acorduri comerciale cu vecinii geografici.

Am deja acorduri comerciale pe uscat cu Hanovra si Polonia, in valoare de 571 de coroane pe tur(luna). Pe uscat mai pot incheia acorduri comerciale cu Austria si Saxonia. Le inchei rapid, venitul lunar crescand la 1161 de coroane. Pentru cel cu Saxonia a fost nevoie sa le ofer si acces militar pe termen nelimitat ca sa ii conving. Avand in vedere ca Saxonia este stat vasal al Poloniei iar eu sunt aliat cu Polonia, nu imi fac deloc griji. Urmeaza alegerea partenerilor comerciali cu transport pe mare. Aici este mai complicat un pic. Sunt doi factori, dimensiunea partenerului e nevoie sa fie cat mai mare, pentru a fi o piata de desfacere cat mai mare, si in acelasi timp, sa aiba suficienta forta navala sa isi protejeze rutele comerciale si porturile sau sa fie relativ izolat si pacifist. Daca inchei un acord cu un partener cu o piata de desfacere uriasa dar ale carui porturi sunt sub o blocada eficienta nu castig nimic, si am si o ruta de comert naval blocata. Dupa cum spunea si Sun Tzu, este mai bine sa fii prezent cu 100 de oameni decat absent cu 10000, asa ca o ruta mica functionala este mai buna decat una mare blocata. Pe langa acestea, nu toti partenerii potentiali vor sa faca acorduri, din diverse considerente politico-geo-strategico-religioase. Castigatorii au fost Imperiul Otoman si coloniile spaniole din America Latina, venitul net din schimburi comerciale crescand la 1799 coroane pe tur. Va veti intreba ce vand acum, din moment ce nu am flota care sa imi aduca marfuri exotice din taramuri departate? Ei bine, se produce ceva in Prusia deja, si prin ceea ce am dat dispozitie sa se construiasca se vor produce si mai multe bunuri. Drumurile pietruite, odata terminate, vor ajuta la deplasarea rapida a trupelor si a marfurilor, crescand astfel economia. Am 2 ferme si o tesatorie care produc deja, si inca o ferma si o tesatorie in constructie.

In continuare mai am fonduri disponibile, si le pot cheltui pe armata. Armata este momentan un pasiv(cheltuie bani) si nu are rost sa o cresc. Pana acum am investit in active(chestii care aduc bani). Armata devine un activ in momentul in care poate cuceri un teritoriu generator de venituri, dar numai pentru scurtul timp in care cucereste si pacifica teritoriul, apoi se re-transforma in pasiv. Asa ca minimizez pe cat posibil cheltuielile cu pasivele. (Exemplu Romania guvernarii Tariceanu 2004-2008 : o gramada de bani folositi pentru salarii la stat, ajutoare sociale si pensii=pasive, necesare, dar totusi pasive, si nici un kilometru de autostrada construit=activ; da, e cu dus-intors aici, veti spune, autostrada este un pasiv, de fapt; asa este, numai ca, la fiecare leu investit de catre statul roman in autostrazi pe coridorul pan-european, se primesc 3-4 lei de la UE ca fonduri nerambursabile, bani care raman in economie, care taxati acopera cu prisos leul cheltuit initial; pentru primii 5-6 ani autostrada este un activ din acest punct de vedere, generand o crestere economica sanatoasa care putea permite o crestere a salariilor, pensiilor si ajutoarelor sociale pe termen lung fara a fi nevoie de taierea de salarii a lui Boc din 2010; atata doar ca fondurile europene nu pot fi sifonate, de aceea nu sunt atrase). Eu nu imi fac griji in Prusia mea din Total War in legatura cu sifonarea fondurilor, am un ministru de justitie extraordinar, iar populatia protestanta are niste valori morale inalte si un cult al muncii deosebit.(Klaus Johannis este protestant luteran, de exemplu, luteran vine de la Martin Luther, cel care a pus bazele curentului crestin protestant, bazat pe iubire si nu pe frica). Asa ca imi pastrez finantele disponibile pentru viitor, avand in vedere faptul ca prin scaderea impozitelor nu voi mai colecta asa de mult, asa ca sunt nevoit sa fiu foarte atent la ce fac cu fiecare coroana. Decid sa termin turul curent si sa trec in cel urmator.

Finantele necheltuite in turul precedent impreuna cu taxele colectate acum imi permit sa imi largesc palatul din Brandenburg de la unul regal la unul imperial. Va veti intreba de ce dau banii pe pasive, nu-i asa? Ei bine, extinderea palatului imi permite sa angajez si sa organizez mai bine functionarii care se ocupa de administratie, efectul fiind cresterea gradului de colectare al taxelor in Brandenburg cu 15%. Atentie, nu marirea procentului taxelor, ci cresterea eficientei colectarii lor, adicatelea bani din economia subterana adusi la suprafata. Observ ca primul ministru de 54 de ani poate fi inlocuit cu unul de 29 care are mai multa energie, si este mai placut de catre populatie, atat paturile de jos cat si de nobilime. Astfel pot ameliora faptul ca ministrul de Justitie este cam neplacut de catre nobilimea libertina datorita conduitei sale morale exceptionale. Cresterea economica datorata calitatilor de organizator ale primului ministru se imbunatateste de la 1% la 2%, tineretea si inventivitatea isi spun cuvantul. Decid sa termin turul curent si sa trec in cel urmator.

In Prusia de Est se termina de construit Conservatorul, dau dispozitie imediat sa se extinda la stadiul de Opera. Este momentul sa construiesc si cladirea Amiralitatii, tot in Prusia de Est. Amiralitatea imi va permite cercetarea unor tehnologii navale de impact pozitiv pe viitor. S-a terminat de construit si primul Indiaman, il trimit catre Coasta de Fildes, pentru ca fildesul este cea mai scumpa marfa ce poate fi vanduta in Europa in acest moment. O singura luna de comert acopera costul constructiei si intretinerii a 2 nave Indiaman. Dau dispozitii sa se construiasca urmatorul Indiaman, pentru ca acesta, desi este un pasiv pana in momentul in care ajunge la ruta de comert, devine un activ deosebit de valoros o data cu primul transport de marfuri. Ma uit rapid daca s-a mai afirmat vreun personaj mai capabil decat actualii ministri, nu exista, asa ca inca nu remaniez acest guvern. Venitul net din schimburi comerciale a crescut la 1831 de coroane pe tur, pe masura ce increderea intre partenerii comerciali creste in timp. O crestere organica, sanatoasa. In continuare am fonduri necheltuite in vistierie, suma care creste de la luna la alta. Ma pregatesc pentru investitiile majore ce vor urma, asa ca decid sa termin turul curent si sa trec in cel urmator.

(Continuarea aici)

Advertisements